تعمير لپ تاپ تعمير لپ تاپ .

تعمير لپ تاپ

الكتروموتور ضد انفجار

الكتروموتور ضد انفجار در كاربرد هاي صنعتي با نام موتور هاي ضد جرقه، الكتروموتور شرايط خطرناك و… شناخته ميشود.طراحي الكتروموتور هاي ضد انفجار به اين صورت است كه در يك محيط سر بسته طراحي انجام گشته است. هدف از توليد اين موتور ها جلوگيري از ايجاد جرقه در شرايط و محيط هايي كه داراي مواد و گازهاي اشتعال زا مي باشد، قطعات داخلي اين الكتروموتور هاي ضد انفجار طوري ساخته شده است كه از ورود هرگونه شي به داخل الكتروموتور جلوگيري مي كند و همچنين در برابر هر گونه خوردگي و يا افزايش دما زياد نيز مقاوم مي باشند.

الكتروموتور ضد انفجار
انواع الكتروموتور هاي ضد انفجار

موتور ضد انفجار با پوسته باز
الكتروموتور ضد انفجار با پوسته بسته
الكتروموتور هاي ضد انفجار پوسته باز
الكتروموتور هاي مقاوم در برابر قطره آب و هوايي و ايمن در برابر شرايط حفاظتي

از بين نمونه هاي الكتروموتور هاي ضد انفجار با پوسته باز نمونه مقاوم در برابر قطره بالاترين كاربرد را دارد و بعد از آن مقاوم در برابر پاشيدگي دومين رتبه و بعد از آن مقاوم در برابر شرايط آب و هوايي البته شايان ذكر است كه بايد توجه داشت از اين گروه از الكتروموتور هاي ضد انفجار نبايد در مكان هاي داراي گازهاي اشتعال زا مورد استفاده قرار گيرد.

الكتروموتور ضد انفجار با پوسته بسته
الكتروموتور بدون تهويه هوا

الكتروموتور با پروانه خنك كننده

الكتروموتور محدود با هواي بيشتر

الكتروموتور هاي ضد انفجار با پوسته بسته در برابر نشت گاز كاملا ايزوله مي باشند و براي مواردي با وجود گاز هاي خطرناك بسيار مناسب است.

الكتروموتور ضد انفجار ويژگي هاي منحصر به فردي نسبت به موتور هاي الكتريكي معمولي دارند تا گواهينامه لازم جهت نصب در شرايطي كه خطر انفجار دارند را داشته باشند.

انتخاب دقيق تجهيزات ، به ويژه موتورهاي الكتريكي در مكان هاي خطرناك نظير پالايشگاه هاي نفت و گاز ، تصفيه خانه هاي شيميايي و معادن مستلزم رعايت استاندارد لازم براي بالابردن ايمني است.

علت انفجار الكتروموتورها
در الكتروموتورها معمولا به دو علت انفجار ايجاد مي شود :

بخار ، گاز يا گرد و غبار موجود در محل نصب الكتروموتور سطح موتور در حين كار را گرم مي كند.
قوس ناشي از نقص در موتور ، مانند خرابي عايق سيم پيچ يا مشكل منبع تغذيه ، باعث شعله ور شدن ماده محيطي مي شود.
ساختمان داخلي الكتروموتور هاي ضد انفجار به گونه اي طراحي شده اند كه هيچ ارتباطي با محيط بيرون نداشته و در صورت بروز انفجار توسط گازهاي خطرناك، انفجار در يك محيط كوچك محفوظ صورت ميگيرد و بخار حاصل از انفجار خارج ميشود تا گازهاي داخل محفظه كاهش دما صورت بگيرد و سبب جلوگيري از انفجار دوم شود.

موتورهاي ضد انفجاربراي كاربردهاي صنعتي با حضور مواد قابل اشتعال مورد نياز است. ضد انفجار به اين معني نيست كه موتور هرگز منفجر نخواهد شد و همچنين از ايمني در برابر انفجارهاي خارجي مصون نيست. در عوض ، يك موتور ضد انفجار از ويژگي هايي برخوردار است كه از احتراق انفجار موتور در فضاهاي قابل احتراق جلوگيري مي كند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۳۶:۴۲ توسط:پوران دخت خدابخش موضوع: نظرات (0)