تعمیر لپ تاپ تعمیر لپ تاپ .

تعمیر لپ تاپ

سیترات سدیم چیست؟

سیترات سدیم (E331) نمک سدیم اسید سیتریک است. مانند اسید سیتریک، طعم ترش دارد. مانند سایر نمک ها، طعم شور نیز دارد. معمولاً به عنوان نمک ترش نیز شناخته می شود و بیشتر به عنوان یک افزودنی غذایی، معمولاً برای طعم دهنده یا به عنوان نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به نوشیدنی های ورزشی طعم ترش و شور می دهد. باعث کاهش اسیدیته غذاها می شود، بنابراین امکان ترکیب با ترکیبات بسیار اسیدی را فراهم می کند. همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان در مواد غذایی و همچنین یک ماده جداکننده استفاده می شود. به راحتی حل می شود و فوراً عمل می کند.


در صنعت داروسازی به عنوان ماده ضد انعقاد و در ادرارآورها استفاده می شود. در صنعت مواد شوینده به عنوان یک افزودنی غیر سمی استفاده می شود. همچنین می تواند به عنوان یک ماده شیمیایی برای تصفیه آب مورد استفاده قرار گیرد. این ماده شیمیایی معمولاً به عنوان تری سدیم سیترات یافت می شود که از آن به عنوان امولسیفایر، تنظیم کننده اسیدیته، ترشح کننده کلسیم و در مواد نگهدارنده استفاده می شود. این اسید دارای کاربرد گسترده ای است زیرا ساختار شیمیایی ساده ای دارد.


این ماده به عنوان یک بافر در نوشیدنی های گازدار و برای کنترل ph در مواد غذایی استفاده می شود. باعث ترشح سفید و خامه ای در قهوه می شود. از رسوب مواد جامد هنگام ذخیره در شیر تبخیر شده جلوگیری می کند. در سوپ های خشک، باعث تقویت مجدد آب می شود که باعث کاهش زمان پخت و پز می شود. این ماده به عنوان یک عامل پیچیده برای آهن، کلسیم، منیزیم و آلومینیوم عمل می کند. میزان استفاده معمولی از ۰٫۱۰ تا ۰٫۲۵٪ است.

روش تولید سیترات سدیم

این ماده پرکاربرد از طریق فرآیند خنثی سازی اسید سیتریک با هیدروکسید سدیم تولید می شود که به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و مواد غذایی صورت می گیرد. یکی دیگر از روش های تولید این ماده تخمیر مخمرها و با روش جداسازی حلال است. در مقیاس صنعتی و انبوه تولید این ترکیب از طریق فرایند تخمیر انجام می ‌شود. این ماده در بسته بندی های ۲۵ کیلویی با درصد خلوص ۹۹% به بازار عرضه می شود.

https://repair-laptop.nasrblog.ir/post-79517.html

خواص و کاربرد سیترات سدیم

– تری سدیم سیترات (سیترات سدیم) یک ماده پر مصرف در تولید پنیر پیتزا می­باشد. از این ماده به عنوان عامل کشسانی در پنیر پیتزا استفاده میشود، همچنین از تری سدیم سیترات بعنوان ‏تنظیم کننده‎ PH ‎نیز استفاده می­گردد.

– از سیترات سدیم در پزشکی به عنوان عامل ضد انعقاد خون به کار می رود و از خصلت اسیدی خون می کاهد‎ و همچنین در جدا سازی پلاسما از خون کامل نیز کاربرد دارد.‎

– از سیترات سدیم در داروسازی به عنوان عامل ضد لخته شدن خون و داروهای خلط استفاده می­شود و همچنین از دلمه شدن شیر در معده کودکان جلوگیری می نماید‎.‎

– ‎در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی به عنوان ماده افزودنی در غذاها برای طعم دار کردن و یا به عنوان ‏نگهدارنده‎ و طعم دهنده در نوشابه های غیر الکلی و انواع آبمیوه ها و نوشابه های انرژی زا‎ مورد استفاده قرار می گیرد.

– سیترات سدیم به عنوان باز مزدوج اسید ضعیف و همچنین عامل بافرکننده برای تنظیم ‏اسیدیته و مقاومت در برابر تغییرات‎ PH ‎به محلول ها افزوده می­شود. برای مثال سدیم سیترات به منظور ‏کنترل اسیدیته در دسرهای ژلاتینی نیز به کار می­رود.

– ‎از آنجا که مواد خام اولیه برای تهیه سدیم سیترات کاملا امن و قابل اعتماد است، آسیب به ‏سلامت انسان نمی رساند .


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۲:۴۳ توسط:پوران دخت خدابخش موضوع: نظرات (0)